god morgon

god morgon allihopa, nu är det äntligen vår!! jag är så glad, fast jag är lite deppig, för jag vet att jag måste plugga webb design idag...  just nu sitter jag istället och kollar på ett skit program och väntar på att mina matze brau ska bli klara!! om jag ska förklara vad det är kommer ni att bli äcklade, men jag gör det ändå... :P det är krossade osyrat bröd(som knäcke bröd), ägg, mjölk och kanel sen steker man det...

det finns en judisk helg som heter pesach, är är just nu i 8 dagar o den slutar på tors. man har den för att minnas om utåget ur egypten. de som inte vet kanske känner igen, moses, delar röda havet, farao!! 

det finns regler som säger vad man inte får äta och det är ganska mkt. en viktig är att man inte får äta mjöl, lr något som innehåller det. det är ockås förbjudet att äta sånt som sväller(ris, pasta) och det som innehåller jäst. så istället för bröd äter man ngt som heter matze det är ett osyrat, o jäst bröd som är lite mjukare än ett knäcke brön.

gud vad jag ska äta bröd o pasta på fre!! :D men nu ska jag gå o steka mina matze brau...
 
see u later alligator!!


så här ser matza ut!!

Kommentarer

Skriv en kommentar här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0